200907 Artikel TcTubantia

(foto originele artikel: klik hier)

Zet een stel grote jongens bij elkaar in de kroeg, struin het internet af naar een paar mooie solexen en ziedaar, Neede heeft een nieuwe club: de Vlearmoes-Angels.

Vlearmoes-Angels koesteren knetterende nostalgie

Aan de oldtimerrit van de SEN-feesten in Neede doen vrijdag voor het eerst ook solexen mee. Met dank aan een nieuwe Needse club: de Vlearmoes-Angels.

door Julia Henkel

Waar een ‘werkmansborrel’ op de vrijdagmiddag aan de stamtafel van café Vally’s in Neede niet goed voor is. Als kerels onder mekaar zit je over van alles en nog wat te praten, en dan is er ineens dat idee: waarom beginnen we niet een solex-club?
Ja, waarom eigenlijk niet. „We hebben er wel een jaar over gepraat”, vertelt Klaas Kuipers (45). „Toen zijn we maar eens op internet gaan kijken wat er zoal te koop was aan oude solexen. Zo is het begonnen.”
Een club moet een naam hebben en ook die ontstond bij een glas bier. Jan Koeslag (55) wist het ineens. „Eigenlijk was er maar een naam mogelijk: de Vlearmoes-Angels. Een paar belhamels uit Neede die het leuk vinden de gezelligheid op te zoeken.”

De keuze voor de solex, da’s puur voor de lol die je hebt als je rond rijdt op die ouderwetse snorfietsen. „Het is ludiek”, meent Herbert Kuiper (40). „Je ziet oudere mensen naar je lachen en als ze voor de kroeg geparkeerd staan, draait iedereen die voorbij loopt zich nog een keer om.”
Nostalgie, dat is het ook. „We zijn nog van de oude solex-generatie”, zegt Jan Koeslag. „Onze oma’s en opa’s reden er in de jaren vijftig en zestig allemaal mee. En wij achterop, de benen in de fietstas.” Ook de ouders van Herbert Kuiper reden op de snorfiets van Franse makelij. Ze hadden er allebei een. Met mij achterop gingen ze op de solex naar Lichtenvoorde. ‘Kiek ‘ie wel oet’, zei mijn oma dan.”

Met de opkomst van de luxerebrommers zoals de Zündapps, Kreidlers of Puchs raakte de solex langzaam maar zeker uit de gratie.
„Mijn ouders verkochten ze 35 jaar geleden voor vijftig gulden per stuk”, herinnert Herbert Kuiper zich. „Dat was nog veel geld”, meent Jan Koeslag. „De meeste solexen werden achter het huis bij het oud-ijzer gezet, je kon ze aan de straatstenen niet kwijt.”

Dat is anno 2009 wel anders. Recreatieondernemers en organisatoren van feesten hebben de solex (her)ontdekt voor nostalgische toertochten, al dan niet in groepsverband. Bovendien zijn er steeds meer particuliere liefhebbers en clubs. „Je betaalt er nu zes-, zevenhonderd euro voor”, zegt Herbert Kuiper.
Toch hoeft solexrijden geen dure hobby te zíjn, onderstreept Henk ten Berge (52). „Ie krijgt de onderdelen nog en ze kosten weinig geld.” Ook mooi meegenomen: met één liter mengsmering in de
tank rijdt de solex wel zeventig kilometer ver. Daarbij zie je bij een snelheid van maximaal zo’n 25 kilometer per uur ook nog iets van de omgeving.

De Needse Vlearmoes-Angels: Jan Koeslag, Klaas Kuipers, Herbert Kuiper en Henk ten Berge

Solexen zijn er verschillende modellen en condities, maar dat vinden ze in Neede minder belangrijk dan het plezier en de gezelligheid. Herbert Kuiper: „Het is een leuke bijkomstigheid als je hem helemaal origineel hebt, maar als dat niet zo is maakt het ook niet uit.”
Mankeert er iets aan je solex, kun je er in je eigen schuur prima zelf aan knutselen. Henk ten Berge laat een ouderwets reparatiehandboek zien. „Kijk, het is allemaal heel minutieus uitgelegd, zelf met zeer gedetailleerde tekeningen, ook van het motorblok en het gereedschap dat je nodig hebt. Elk schroefje heeft een eigen nummer.” „Ook al heb je er helemaal geen verstand van, dan kom je toch een heel eind” meent Herbert Kuiper. „Eigenlijk heb je maar drie stukken gereedschap nodig om de hele solex uit elkaar te halen”, zegt Henk ten Berge. „Een steeksleutel 9/10, een steeksleutel 14/15 en de dopsleutel 9 mm.” Wel eens geprobeerd de solex uit elkaar te halen? Jazeker.” En ook weer in elkaar gekregen? „]azeker!”

Mocht de motor het onderweg begeven, kan de solex altijd nog gebruikt worden als fiets met trappers. Hoewel dat niet echt aan te raden is, weet Jan Koeslag uit eigen ervaring. “Fietsen gaat prima, alleen is het heel zwaar”, meent hij. „En je krijgt nogal commentaar onderweg. Of je niet weet dat je een motor voorop hebt zitten…”
Dat is hem nou, de solexhumor waar het de vier vrienden met hun nostalgische vervoermiddelen om te doen is. Ze hopen dat meer Needenaren de smaak te pakken krijgen en zich aansluiten bij de club. Vrijdag houden de Vlearmoes-Angels voor het eerst een eigen toertocht van zo’n 35 kilometer in het kader van de oldtimerrit tijdens de SEN-feesten.

Solex vroeger en nu

  • De solex is een in met hulpmotor boven het voorwiel. Hij rijdt met een maximum snelheid van zo’n 25 kilometer per uur.
  • De lichte bromfiets is tijdens de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk ontworpen door Marcel Mennesson en Maurice Goudard. ln hun fabriek voor motoronderdelen en carburateurs voor automobielen bouwden ze in 1918 een fiets met hulpmotor boven het achterwiel.
  • Toen ze beseften dat er direct na de oorlog nauwelijks vraag zou zijn naar auto’s, werd een nieuwe hulpmotor voor rijwielen ontwikkeld.
  • De eerste prototypes werden in 1941 op bestaande herenfietsen gemonteerd, boven het voorwiel.
  • ln 1942 ontstond er een voorserie, die al was uitgerust met het beroemde zwanenhalsframe.
  • De solex werd in 1946 geïntroduceerd. De gemotoriseerde fiets groeide uit tot een massavervoermiddel, zeker in Frankrijk maar ook elders. Hij werd in 70 landen verkocht.
  • Tussen 1946 en 1988 zijn er meer dan acht miljoen exemplaren van de solex verkocht.
  • Tussen 1948 en 1969 zijn de lichte bromfietsen onder licentie ook in Nederland gebouwd. De Nederlandse exemplaren hebben een andere kleur.
  • In 2007 werd in Frankrijk een spiksplinternieuwe solex geïntroduceerd: de e-Solex, met een modern vormgegeven frame en een elektrische motor. In de Franse hoofdstad Parijs zijn ze bijzonder blij met elektrische brom- en snorfietsen als milieuvriendelijke alternatief voor benzine-scooters. Parijzenaren die er een aanschaffen, krijgen van de gemeente tot vierhonderd euro van de aankoopprijs terug.

http://solex.startpagina.nl
www.solex.nl
www.e-solex.nl